top of page
Namnlös design (16)_edited.png

Så når du kaninmarknaden – och varför smådjur är en smart satsning 2025

Kanin- och smådjurskategorin är mindre än hund/katt – men extremt lojal, hemmanära och perfekt för tydliga, återkommande erbjudanden. I Europa finns ca 25 miljoner smådjur (kaniner, marsvin m.m.), och nästan hälften av hushållen äger minst ett sällskapsdjur totalt – trycket på relevanta produkter och bra vardagslösningar är stort. europeanpetfood.org


ree

Hur kaninägare lever – och vad som driver köp

Hemmafokus och vardagsrutiner. Kaninägare lägger stor del av budgeten på hemmanära behov: hö, foder, spån/strö, sand/absorptionslösningar, berikning och skötsel.


Trygghet och renlighet väger tungt i besluten – och “hur enkelt blir det i vardagen?” är en avgörande fråga. Att förpackningen hjälper dem att lyckas hemma är därför lika viktigt som själva produkten. (Se våra paketeringsråd nedan.)


Vårdtänk och omsorg ökar. En ny branschrapport (UK Small Pet Market Report 2024) visar att nästan 60 % av kaninägare går till veterinär minst en gång per år – en tydlig signal om att kunskap, hälsa och seriösa varumärken premieras.



Fortfarande förbättringspotential i välfärd. Samtidigt visar PDSA:s PAW-rapport 2024 att 22 % av kaniner lever i otillräckliga bostäder – vilket gör utbildning + rätt produktpaket till en naturlig del av marknadsföringen.


Go-to-market för kanin (och smådjur): 6 byggstenar


Segmentera rätt – efter art, livsfas och hemmiljö

  • Art: Kanin (inne/ute), marsvin, hamster m.fl. – separata landningssidor och budskap.

  • Livsfas/behöv: unge → vuxen → senior; känslig mage; viktkontroll; återhämtning.

  • Hemmiljö: inomhusbur/friflytare, balkong/ute, flerhusdjur.

Det här är branschens riktning 2024–2025: artspecifik kommunikation och produkter, inte one-size-fits-all.


Konkreta budskap som fungerar för kanin:

  • Renare och enklare vardag (lukt/damm, städning, tyst)

  • Välfärd och berikning (ytor, aktivering, rätt fiberinnehåll)

  • Trygga rutiner (utfodring, vatten, kloklipp, pälsvård)

Satsa på prenumeration och smarta paket

Återkommande konsumtion (hö, strö, foder, rengöring) lämpar sig perfekt för prenumeration och bundle:

  • Intervall: 4/8/12 veckor och “pausa när som helst”.

  • Paket: Startkit ny kanin, Hemma-kit ren & lugn, Beriknings-kit (sysselsättning).

  • Skriv ut “Räcker i ca X veckor för ett vanligt hem” på produktsidan och på pack.


    Prenumeration/pack-fokus passar smådjurskategorin där hemmanära logistik och “låg friktion” avgör. FEDIAF:s data visar att smådjur är en betydande del av det europeiska husdjurslandskapet – erbjudanden som förenklar vardagsinköpen tenderar att sticka ut. europeanpetfood.org



Bevisa värdet med vardagsnytta – inte bara “snyggt”

Kort, hjälpsamt innehåll vinner: 30–45 sek “hur-gör-man”-klipp (byte av strö, dammtest, bygg ett “kaninsäkert” hörn), checklistor och före/efter.


  • Visa mätbara effekter (t.ex. damm- eller luktreduktion), gärna kopplat till FEDIAF:s näringsrekommendationer för kanin när det gäller foder/hö. europeanpetfood.org

  • Publicera ärliga tester och UGC från riktiga ägare; funkar extra bra i smådjurscommunityn.


 Bygg trovärdighet via riktiga röster (mikro-experter)

Närområdets klinikpersonal, smådjurskunniga butiker, uppfödare och kunniga ägare driver beslut bättre än breda kändisar – om de testar på riktigt.

  • Ge testkit + tydligt protokoll (vad, hur länge, hur mäts).

  • Återpublicera deras omdömen med rättigheter i 60–90 dagar (paid + retarget).

  • Kör Q&A-kväll i butik/online om skötsel, bur/friflyg och berikning – extra relevant mot bakgrund av välfärdsdata.

Paketering som hjälper hemma (det är “halva marknadsföringen”)

  • Kanin/hemma: damm- och luktbarriär; staplingsbar/refill; enkel doserings-/bytesguide på baksidan; QR till 30-sek instruktionsfilm.

  • Story på fronten: 3–4 bevisbara löften (t.ex. “<X % damm i oberoende test”, “räcker ~4 veckor”).Det följer marknadens förskjutning mot funktion + vardagsbevis i smådjur.

Omnichannel: butik för upptäckt – e-handel för påfyllning

  • Butik: demo av strö/hö (lukt/damm), berikningsvägg, “hur stort behövs?”-zon.

  • E-handel: tydliga packmått/vikt, hur länge räcker det?, enkel prenumerationsruta, “köps ofta tillsammans”.





Kort om marknadsstorlek och varför den är värd att satsa på!

  • Smådjur i Europa: ca 25 miljoner (exkl. fiskakvarier). europeanpetfood.org

  • Kaninägare blir mer vårdinriktade (veterinärbesök minst 1 gång/år är vanligt), vilket gynnar kvalitet, utbildning och prenumeration framför engångskampanjer. petworldwideSupreme Petfoods

  • Välfärds-gapet gör att varumärken som hjälper ägare “göra rätt” kan bygga lång förtroendekurva.


Ska vi göra en kanin-/smådjursplan för ditt varumärke?


Vi på OUI Agency sätter upp segment, erbjudande, paketering och innehåll – och visar exakt hur du följer upp utan krångliga facktermer.


Boka ett 20-minutersmöte, så skissar vi första 90 dagarna tillsammans.





 
 
 

Kommentarer


bottom of page