top of page

Personligt varumärke – din biljett till framgång eller en fälla?

Att ha ett starkt personligt varumärke är en superkraft i dagens digitala värld. Men är det alltid en fördel – eller kan det bli en boja runt dina fötter? För vissa leder det till drömkarriären, för andra blir det en evig kamp att leva upp till sin egen image.



Fördelarna – när varumärket jobbar för dig

Synlighet som skapar möjligheter:

Tänk på hur Matilda Djerf byggt sitt varumärke från Instagram-innehåll till en global modebusiness. Ett tydligt och konsekvent varumärke kan göra dig oumbärlig i din bransch.

Ett nätverk som öppnar dörrar:

Tar du plats och är konsekvent i din kommunikation?




Se på Zlatan Ibrahimović, vars starka personlighet och tydliga varumärke har gjort honom till en evig frontfigur – även utanför fotbollen.


Karriär på dina villkor:

Bianca Ingrosso började som realityprofil men har omformat sitt varumärke till en framgångsrik entreprenör. Med ett starkt personligt varumärke skapar du dina egna möjligheter, istället för att vänta på dem.


Påverkan utanför din bransch:

Fotbollsspelaren Marcus Rashford kunde ha nöjt sig med sin sportkarriär, men genom sitt varumärke har han påverkat brittisk politik och hjälpt tusentals barn till gratis skolmåltider.




Nackdelarna – när varumärket börjar styra dig

Pressen att alltid leverera


Billie Eilish har berättat om hur hon kände sig fast i sitt varumärke och var rädd att förlora sin identitet. Hur förändras man när hela världen förväntar sig att man alltid ska vara samma person?

Ryktets makt – en enda rubrik kan förändra alltSam Altman, OpenAI:s VD, fick sparken, återanställdes och hamnade i en storm av spekulationer. Ett varumärke kan bygga din karriär, men också göra dig sårbar för snabba förändringar.

Svårt att byta riktningTaylor Swift ville gå från country till pop, sedan indie. Vissa fans älskar hennes utveckling, andra vill att hon ska förbli den artist de en gång föll för. När du blir synonym med en viss image kan det bli svårt att förändras utan motstånd.

Risken för backlashEllen DeGeneres byggde sitt varumärke på att vara ”snäll”. När anklagelser om en dålig arbetsmiljö dök upp rasade hennes varumärke över en natt. Ditt varumärke är starkt – tills det inte är det längre.



Så vad är slutsatsen?

Att bygga ett personligt varumärke kan ta dig längre än du någonsin trott – men du måste ha en strategi, vara autentisk och förstå att det du bygger också kan falla. Är du redo att ta kontroll över din berättelse innan någon annan gör det åt dig?

Vad tycker du? Är ett starkt personligt varumärke en superkraft – eller en livsfarlig balansgång?


Vad tycker ni om detta? Dela gärna med er om era tankar och kommentarer nerdan:




 
 
 

Comments


Lyckliga chefer

Oui´s Nyheter

bottom of page